سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکیم، کسی است که بدی را با خوبی پاداش دهد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 96 بهمن 30 , ساعت 2:44 عصر

آغاز به کار قطارها به قرن 16 میلادی باز میگردد.قطارهای ابتدایی در مقایسه با قطارهای امروزی بسیار ساده بودند. ریلهای قطار از چوب ساخته شده و به وسیله اسب های نیرومند کشیده میشدند.در قرن 19 میلادی لوکوموتیو بخار اختراع شد که کار حمل و نقل را بسیار ساده نمود.این روند تکامل ، سالها زمان برد تا به شکل قطارهای امروزی درآمد.شاید تا بحال به این نکته دقت نکرده باشید ، که در گذشته مسافران حق انتخاب نوع قطارو تهیه آسان بلیط قطار را نداشتند. امروزه، مسافران میتوانند با تعیین نوع قطار، بلیط قطار خود را از نظر کیفیت واگن ها، تعداد صندلی های کوپه ، سرعت ، ساعت حرکت و حتی با انتخاب نوع غذای خود سفر ایده الی را داشته باشند.

قطار رجا

ایجاد راه آهن درایران همواره یکی از آرزوهای بزرگ و ملی محسوب می گردید و با اینکه در حدود نیم قرن کوشش هائی از طرف اولیاء امور در انجام این امر خطیر بعمل می آمد تحقق این آرزوی ملی تا سال 1306 به طول انجامید. در23 مهرماه 1306 اولین کلنگ ساختمان سراسری درتهران محل فعلی ایستگاه تهران برزمین زده شد و از همان وقت رسما ساختمان راه آهن از سه نقطه جنوب - مرکز - شمال آغاز گردید . راه آهن سراسری در27 مرداد ماه 1317 بپایان رسیده و دوخط شمال و جنوب درایستگاه سمیه به یکدیگر متصل و درروز سوم شهریورماه 1317 این خط با تشریفات خاصی رسما افتتاح و بهره برداری آن شروع شد. کشور ایران در گذر زمان و همزمان با افزایش جمعیت آن بخش مسافری راه آهن را نیز گسترش داد.در گذشته ای نه چندان دور بخش مسافربری راه آهن نقشی حاشیه ای داشت و به نوعی در کنار بخش باری آن ایفای نقش می نمود. برنامه حرکت قطارها لیکن با هدف ایجاد امکان تحولات اساسی در سطح کیفی خدمات شورای عالی اداری در سال 76 استراتژی های بخش حمل و نقل ریلی را دچار تغییر کرد که به موجب آن فعالیت های راه آهن جمهوری اسلامی ایران به شرکت حمل و نقل ریلی رجا واگذار گردید.شرکت حمل و نقل ریلی رجا ؛ سازمانی پیشگام در امر پاسخ‌گویی، مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع است که همواره کوشیده تا سطح کمی و کیفی خدمات مسافری به هم وطنان و گردشگران عزیز را بهبود و ارتقا بخشد. شرکت رجا ، اکنون باگذشت دو دهه و با در اختیار داشتن سهم عمده‌ ای از واگن‌های مسافری و خدماتی حوزه حمل ‌و‌نقل ریلی مسافری کشور، با در دست داشتن حدود 65 درصد سهم بازار جابه‌جایی مسافر ریلی، همچنان به عنوان اصلی‌ترین شرکت ارائه‌ی خدمات مسافری ریلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هم چنین با بهره گیری از دانش و تجربیات مربوط به این بخش ، بنا دارد باتقویت و نوسازی ناوگان ، افزایش جابه‌جایی مسافر و افزایش سرعت قطارها ، خدمات بهتر و بیشتری به مردم عزیز ارائه کند. حتی با وجود اینکه شرکت های خصوصی در سالهای اخیر در عرصه ی حمل و نقل ریلی کارهای مهمی را انجام داده اند ( که نمود آن در قطار های لوکس فدک که به تازگی قابلیت خرید آن نیز تحت عنوان خرید بلیط قطار فدک به این وبسایت اضافه گردیده است مشاهده شد) همچنان قطارهای شرکت مسافربری رجا سهم عمده بازار جابجایی مسافران از طریق راه آهن را شامل می شوند. قطارهای رجا دارای انواع مختلفی هستند که در زیر به آنها اشاره می کنیم :

درجه یک لوکس آلمان غربی ( سیمرغ ) :

این واگنها پس از بازسازی تحت عنوان قطار سیمرغ در حال حاضر مشغول به خدمت می باشند.در هر واگن 8 کوپه 4 نفره و در مجموع 32 نفر ظرفیت دارد. هر واگن دارای 2 دستگاه سرویس بهداشتی و 1 کوپه سرویس مخصوص مهماندار بوده و همچنین دارای تهویه مطبوع،شیشه های دو جداره ، بدنه کوپه 2 لایه می باشد که به نوعی عایق بندی سالن و کوپه ها در مقابل حرارت و سر و صدا را موجب می گردند.در این قطارها سیستم صوتی و تصویری مناسبی تعبیه گردیده که از قابلیت دریافت کانالهای جمهوری اسلامی ایران بصورت ماهواره ای و با کیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشد ضمنا در کوپه ها پریز برق 220 ولت جهت استفاده از لوازم برقی شخصی و شارژ وسایل برقی موجود می باشد . در این قطارها پذیرایی شام بصورت انتخابی با دریافت هزینه اضافی روی بلیت به مسافرین عرضه می شود و در صورت درخواست مسافر بلیت با پذیرایی یا بدون پذیرایی صادر میگردد . رستوران این قطارها با انواع نوشیدنی های گرم و سرد و تنقلات آماده پذیرایی از مسافرین می باشد.

قطار درجه یک لوکس آلمان غربی ( سیمرغ )

واگنهای درجه یک لوکس اتریشی ( سبز ) :

هر واگن دارای 8 کوپه 4 نفره و در مجموع 32 نفر ظرفیت دارد. هر واگن دارای 2 دستگاه سرویس بهداشتی و یک کوپه سرویس مخصوص مهماندار می باشد. واگنها دارای سیستم تهویه، شیشه های 2 جداره و بدنه کوپه های 2 لایه می باشد. در این قطارها سیستم صوتی و تصویری مناسبی تعبیه گردیده که از قابلیت دریافت کانالهای جمهوری اسلامی ایران بصورت ماهواره ای و با کیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشد ضمنا در کوپه ها پریز برق 220 ولت جهت استفاده از لوازم برقی شخصی و شارژ وسایل برقی موجود می باشد . در این قطارها پذیرایی شام بصورت انتخابی با دریافت هزینه اضافی روی بلیت به مسافرین عرضه می شود و در صورت درخواست مسافر بلیت با پذیرایی یا بدون پذیرایی صادر میگردد .رستوران این قطارها با انواع نوشیدنی های گرم و سرد و تنقلات آماده پذیرایی از مسافرین می باشد.

قطار واگنهای درجه یک لوکس اتریشی ( سبز )

واگنهای درجه یک لوکس رومانیایی (پلور سبز) :

هر واگن دارای 10 کوپه 4 نفره و در مجموع ظرفیت 40 نفر می باشد. هر واگن دارای 2 دستگاه سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و یک کوپه سرویس مخصوص مهماندار می باشد. واگنها مجهز به سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و تصویری، بدنه کوپه 2 لایه و شیشه های 2جداره است که موجب عایق بندی سالن و کوپه ها در برابر حرارت و سر و صدا می گردند. قطار زندگی سیستم صوتی و تصویری بصورت مدار بسته برای پخش فیلم های سینمایی در آن تعبیه شده است . ضمنا در کوپه ها پریز برق 220 ولت جهت استفاده از لوازم برقی شخصی و شارژ وسایل برقی موجود می باشد .

قطار-رومانیایی-پلور-سبز

واگن های درجه 1 لوکس فرانسوی ( دلیجان ) :

هر واگن دارای 11 کوپه 4 نفره و در مجموع ظرفیت 44 نفر می باشد . هر واگن دارای 2 دستگاه سرویس بهداشتی و یک کوپه سرویس مخصوص مهماندار می باشد واگنها مجهز به سیستم تهویه مطبوع ، بدنه کوپه 2 لایه و شیشه های 2 جداره می باشد که موجب عایق بندی سالن و کوپه ها در برابر حرارت و سرو صدا می گردند. سیستم صوتی و تصویری بصورت مدار بسته در این واگنها جهت پخش فیلم تعبیه شده است .

واگنهای درجه یک لوکس آلمان شرقی (طوس یا خیام ) :

هر واگن دارای 9 کوپه 4 نفره و در مجموع ظرفیت 36 نفر می باشد. هر واگن دارای 2 دستگاه سرویس بهداشتی و یک کوپه سرویس مخصوص مهماندار بوده و همچنین دارای سیستم تهویه مطبوع، شیشه های 2 لایه و بدنه کوپه 2 جداره می باشد که موجب می گردد بدنه کوپه سالن در مقابل حرارت و سر و صدا عایق گردد. در این قطار ها سیستم صوتی و تصویری مناسبی تعبیه گردیده که از قابلیت دریافت کانالهای جمهوری اسلامی ایران بصورت ماهواره ای و با کیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشد ضمنا در کوپه ها پریز برق 220 ولت جهت استفاده از لوازم برقی شخصی و شارژ وسایل برقی موجود می باشد . در این قطارها پذیرایی شام بصورت یک بسته غذای سبک کنسروی روی بلیت به مسافرین عرضه می شود. رستوران این قطارها با انواع نوشیدنی های گرم و سرد و تنقلات آماده پذیرایی از مسافرین می باشد.

واگن های درجه 1 لوکس آلمان شرقی ( خلیج فارس ) :

. در ابتداء این واگنها 66 نفره بودند که در بازسازی با توسعه کوپه ها به 44 نفره تبدیل شده اند و در حال حاضر با نام صبا و خلیج فارس شناخته می شوند. هر واگن دارای 11 کوپه 4 نفره و در مجموع 44 نفر می باشد . واگنها دارای 2 دستگاه سرویس بهداشتی ویک کوپه سرویس مخصوص مهماندارمی باشندکه موجب عایق بندی سالن و کوپه ها در برابر حرارت و سر و صدا می گردند . سیستم صوتی و تصویری بصورت مدار بسته در این واگنها جهت پخش فیلم تعبیه شده است .

قطار-لوکس-آلمان-شرقی-خلیج-فارس

واگن های درجه 1 لوکس پارسی (پارسی ) :

هر واگن دارای 10 کوپه 6 نفره در مجموع ظرفیت 60 نفر می باشد. هر واگن دارای 2 دستگاه سرویس بهداشتی و یک کوپه سرویس مخصوص مهماندار می باشد. واگنها مجهز به سیستم تهویه مطبوع ، بدنه کوپه 2 لایه و شیشه های 2 جداره می باشد که موجب عایق بندی سالن و کوپه ها در برابر حرارت و سرو صدا می گردند. در هر کوپه دو پریز برق 220 ولت برای استفاده مسافرین تعبیه شده و دارای سیستم صوتی مرکزی است .

واگن های درجه 1 لوکس اسپانیایی (سهند ) :

هر سالن دارای 8 کوپه 4 نفره و در مجموع 32 نفر می باشد. بلیط قطار رفت و برگشت هر سالن دارای 2 دستگاه سرویس بهداشتی و یک عدد کوپه سرویس مخصوص مهماندار می باشد. مجهز به سیستم تهویه مطبوع ، بدنه کوپه 2 لایه و شیشه های دو جداره می باشند که موجب عایق بندی سالن در مقابل نفوذ حرارت و سرو صدا می گردد. سیستم صوتی و تصویری بصورت مدار بسته در این واگنها جهت پخش فیلم تعبیه شده است .

واگنهای درجه 1 لوکس اسپانیایی :

در هر واگن 10 کوپه 6 نفره و در مجموع ظرفیت 60 نفر می باشد . هر واگن دارای 2 دستگاه سرویس بهداشتی و یک عدد کوپه سرویس مخصوص مهماندار می باشد . واگنها دارای سیستم تهویه مطبوع ، بدنه کوپه 2 لایه و شیشه ها 2 جداره می باشند که عایق بندی کوپه ها و سالن را در برابر حرارت و سرو صدا موجب می شوند. کوپه مهماندار در سالن های اسپانیایی در مابین سالن و بین کوپه های 6 و 5 قراردارد.

واگن های درجه 2 آلمان غربی تبدیلی(درجه 2 خواب) :

هر واگن دارای 11 کوپه 6 نفره ودر مجموع ظرفیت 66 نفر می باشد.واگنها دارای 2 دستگاه سرویس بهداشتی و یک کوپه سرویس مخصوص مهماندار می باشند . این واگنها فاقد سیستم تهویه مطبوع می باشند ولیکن دارای پنجره های کشویی هستند .گرمایش این واگنها از طریق مولد بخار تامین میگردد .

واگنهای درجه 1 لوکس اتوبوسی دو طبقه و واگنهای درجه 1 لوکس اتوبوسی 2 طبقه چینی (108 نفره)

واگن های چینی که در 2 طبقه ساخته شده اند از 3 قسمت تشکیل شده اند : طبقه تحتانی و فوقانی محل استقرار مسافرین و قسمت میانی از یک طرف به اتاقک تجهیزات برق و اتاقک استقرار مامورین و از دیگر سو به سرویس بهداشتی و یک انبار ختم می گردد . هر واگن مجهز به سیتم تهویه مطبوع ، شیشه های 2 جداره و بدنه دو لایه می باشد که باعث عایق بندی سالن در برابر حرارت و سرو صدا می شود .سیستم گرمایش سالنها از طریق المنت برقی تامین می شود . این واگنها دارای سیستم صوتی و تصویری جهت پخش فیلم و موسیقی می باشد . نکته قابل توجه در این واگنها مجهز بودن به قلاب اتوماتیک می باشد که باعث کاهش ضربه در هنگام توقف و یا حرکت می شود. اگر قصد رفتن به دریا و تماشای زیبایی‌های طبیعت شمال کشور را دارید بلیط قطار رفت و برگشت در محور تهران- گلستان می‌توانید به شهرهای فیروزکوه، پل سفید،قائم‌شهر، ساری، بهشهر، بندرترکمن و گرگان سفر کنید. اگر زائر بارگاه امام رضا(ع) هستید در محور تهران- خراسان با عبور از شهرهای گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور به مشهد خواهید رسید. چنانچه از آذری زبان های عزیز و یا عازم مسافرت به آذربایجان هستید در محور تهران- آذربایجان، شهرهای کرج، قزوین، زنجان، میانه، مراغه و تبریز را خواهید دید. این محور در مسیر قطار های بین‌المللی تهران- دمشق و تهران- استانبول قرار دارد. همچنین اگر قصد مسافرت به شهرهای مرکزی کشور یا جزایر جنوبی را دارید، در محور تهران- اصفهان، کرمان و هرمزگان می‌توانید به شهرهای کاشان، اصفهان، میبد، یزد، زرند، کرمان، بم، بافق، سیرجان و بندرعباس سفر کنید و چنانچه می‌خواهید به دیدن اماکن تاریخی و مناطق جنگی جنوب بروید، در محور تهران- خوزستان از شهرهای قم، اراک، دورود، اندیمشک، اهواز و خرمشهر دیدن خواهید کرد.برای خرید بلیط قطار تنها کافیست تا برروی لینک زیر کلیک کنید:

قطار-اتوبوسی2طبقه

قطار فدک

اولین قطار 5 ستاره مسافری ایران

از زمانی که جرقه اولیه تشکیل قطار فدک در سال 1394 زده شد شاید شروع به کار این قطار در عرصه کارآفرینی سخت و غیر قابل تصور می‌بود، اما در آذر ماه سال 1394 قطار 5 ستاره فدک اولین حرکت خود را آغاز نمود. این مهم حتی برای بسیاری از دست اندرکاران صنعت ریلی نیز شک برانگیز بود. آن‌ها اعتقاد داشتند که مسافر قطار بابت بلیط قطار 5 ستاره فدک هزینه پرداخت نخواهد کرد و این طرح محکوم به شکست خواهد بود. مخالفان قطار فدک به برابری قیمت بلیط هواپیما و بلیط قطار فدک اشاره می‌کردند اما نیازسنجی و امکان سنجی صحیح از بازار، استفاده از شیوه‌های نوین مدیریتی و متدهای جدید فروش و بازاریابی، مدیران قطار فدک را خیلی زود به نتیجه مطلوب رساند. 

 

این مهم وقتی نمود و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در آن برهه صنعت قطارهای مسافری در دو قطب قطار رجا و بلیط قطار سفیر خلاصه می‌شدند و حضور قطب سوم در کنار غول‌های ریلی خارج از تصور هر فعال صنف و صنعت ریلی می‌بود. با این تفاسیر شاید بتوان به زحمات مدیران و همکاران شرکت ریل پرداز نوافرین(قطارهای پنج ستاره فدک) پی برد.

توصیف جالبی است اگر این گونه بگوییم که صنعت ریلی و قطار‌های مسافری بعد از انقلاب اسلامی شاهد دو رنسانس بود. رنسانس اول ، آغاز به کار شرکت قطارهای مسافری رجا در سال 1376بود که در آن برهه انقلاب و تحولی در ارائه خدمات در حوزه قطار‌های مسافری ارائه نمود.  اما تمرکز این گزارش، رنسانس دوم و فعالیت شرکت ریل پرداز نوآفرین با نام تجاری قطارهای پنج ستاره فدک می‌باشد.

مدیران این شرکت با شناخت کامل از نقاط ضعف و قوت صنعت ریلی و قطارهای مسافری، دقیقاً تمرکز خود را روی نقاط ضعف در حوزه‌های مختلف گذاشته و سعی در مرتفع نمودن آن کردند.

حوزه‌هایی مانند احترام به مشتری و ارائه خدمات مهمانداری با استانداردهای خطوط هواپیمایی بین المللی، بالا بردن کسوت فروشندگان بلیط قطار اعم از آژانس‌های مسافرتی و متصدیان فروش بلیط قطار، تزریق تشخص به صنعت ریلی و بالا بردن جایگاه آن در افکار عمومی (در حد توان خود) که همه این دستاوردها، گمشده‌هایی بود که مسافران قطار بدنبال آن می‌گشتند و با قطار فدک به نوعی آن را پیدا کردند.

و این دستاورد در یک جمله کوتاه یعنی موفقیت برای مدیران قطارهای فدک و صد البته برنده این بازی مسافران قطارهای 5 ستاره فدک نیز بودند.

منبع: سایت بلیط قطار تیک بان



لیست کل یادداشت های این وبلاگ